Rewalidacja młodzieży z z.Aspergera
Propozycje zdalnej rewalidacji
Młodzieży z zespołem Aspergera przysługują zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczne uczniów. W jaki sposób rozwijać te umiejętności u młodzieży? Uważam, że jedynym wartościowym sposobem jest rozmowa. Umiejętności społeczne rozwijają się w interakcji z innymi. Interakcja z kartą pracy może być jedynie elementem dodatkowym. O czym rozmawiać z uczniami na zajęciach rewalidacyjnych?
Najważnejsze jest nawiązanie satysfakcjonującej relacji i zaufania.
Trzeba wzmacniać gotowość do rozmowy, do dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Udzielać wsparcia w sytuacjach stresowych.
Tłumaczyć zasady rządzące światem społecznym, np. musiałam wytłumaczyć uczniowi, że trzeba zachowywać odpowiedni dystans fizyczny oraz jaki niewerbalny przekaz płynie z braku odpowiedniego dystansu.
Rozwijać umiejętności dostosowywania komunikatów do odbiorcy - tu przyda się karta pracy, gdzie uczeń będzie dopasowywał wypowiedzi do stylu oficjalnego i potocznego, ale przede wszystkim robię to podczas rozmowy, gdy uczeń nie stosuje stylu stosownego do sytuacji ("powiedz to w sposób kulturalny").
Ważnym celem zajęć jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej i teorii umysłu. W szkole średniej zazwyczaj uczniowie potrafią rozróżnić twarze osób smutnych, wesołych. Skupiam się na tym, żeby nazywali swoje uczucia w różnych sytuacjach, żeby nazywali uczucia innych, żeby mówili o różnych możliwych intencjach ludzi ("jak myślisz, dlaczego on tak się zachował", "co mógł myśleć"). Teoria umysłu to umiejętność "wczuwania się" w przeżycia i uczucia innych osób. W młodszych klasach sprawdza się podręcznik Simona Baron-Cohena, Patricii Howlin i Julie Hadwin "Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu".