Trudności w funkcjonowaniu klasowym osób...
Osoby z zespołem Aspergera doświadczają różnych trudności w funkcjonowaniu społecznym. Trudno im jest odnaleźć się w klasie szkolnej, ponieważ kontakt z rówieśnikami wymaga dobrych umiejętności społecznych.
Jakie cechy sprawiają, że osoby z zespołem Aspergera łatwo popadają w klasowe konflikty?
Uczciwość, osobom z ASD (autism spectrum disorder) trudno zrozumieć, dlaczego ludzie kłamią;
Mają trudność w prowadzeniu rozmowy, mogą nie umieć jej inicjować lub nie umieć jej podtrzymać;
Mają tendencję do monologowania bez zwracania uwagi na reakcję słuchacza;
Mogą zamęczać innych swoimi szczególnymi zainteresowaniami;
Mają trudność w odczytywaniu reakcji niewerbalnych słuchacza, nie reagują na mimikę, nie rozpoznają sygnałów zniechęcenia, irytacji;
Mają trudności w teorii umysłu – trudno im wniknąć w przeżycia, uczucia, intencje działań innych osób, mają też kłopoty z rozpoznaniem własnych uczuć i emocji;
Mogą mieć trudność w spontanicznym reagowaniu na emocje innych ludzi;
Często mają wysoki poziom stresu, czyli mogą gwałtownie reagować na błahe sytuacje;
Lubią rutynę, często działają w schematyczny sposób, nawet jeżeli sposób ten jest nieskuteczny;
mają trudność w rozumieniu ironii, sarkazmu, wszelkich wypowiedzi o niedosłownym znaczeniu;
często są nadwrażliwe zmysłowo, na przykład hałas sprawiać im może nawet fizyczny ból;
mówią to, co myślą, co może urażać innych;
mają trudności z dostosowaniem swojego sposobu mówienia do słuchacza (np. nadużywają stylu potocznego).
Dzieci z ASD są trudnymi rozmówcami, wolą rozmawiać z dorosłymi, bo mogą liczyć na więcej zrozumienia.