Rozwijanie u młodzieży kompetencji społecznej...
Żeby posługiwać się złożonymi kompetencjami społecznymi należy potrafić:
a. rozwiązywać problemy interpersonalne
b. właściwie przetwarzać społeczne informacje
c. mieć umiejętność społecznego postrzegania
d. rozpoznawać zniekształcenia poznawcze
e. mieć wiedzę społeczną
f. wiedzieć, że reakcje społeczne zależą od zmiennych środowiskowych
g. uczyć się umiejętności społecznych od innych (myślenie zwierciadlane)
h. umieć panować nad emocjami
i. monitorować własne zachowania
j. umieć wykazywać się umiejętnościami społecznymi
Umiejętności te są ze sobą połączone i składają się z szeregu mikroumiejętności. Muszą one być także zgodne w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (słowa spójne z gestami i z mimiką). Nauczenie mikroumiejętności (np. proszenia o pomoc) nie oznacza, że uczeń opanuje inne powiązane z nią umiejętości. Dlatego uczenie osób z ASD kompetencji społecznej nigdy się nie kończy. Ogólnym celem jest nauczanie interpretacji społecznego świata, a nie tylko proste reagowanie w konkretnych sytuacjach społecznych.