Plan zajęć TUS
Jakie metody są wykorzystywane w czasie TUS? Jedną z nich jest tak zwana rundka. Wykorzystuję ją na początku i na końcu zajęć, by dowiedzieć się, z jakimi uczuciami w danej chwili mierzą się uczniowie. Jest to podsumowanie lub wprowadzenie do zajęć. Uczniowie odpowiadają na pytania: "Jak się masz", "Opowiedz, co miłego cię dziś spotkało", "Co ci się podobało na zajęciach, a co chciałbyś zmienić". Następnym elementem jest rozmowa kierowana, uczniowie losują temat, odpowiadają na zawarte w nim pytanie i pytają o opinię innego uczestnika zajęć. Ważnym elementem zajęć jest odegranie scenki, np. kulturalnie odmów koledze, kulturalnie skrytykuj czyjąś opinię, zaproś koleżankę/kolegę do kina, podziękuj za nieatrakcyjny prezent, złóż życzenia urodzinowe babci, negocjuj z bratem, jaki film obejrzycie wieczorem, itd. Często jest tu także miejsce na spontaniczną rozmowę na temat ważny dla uczniów i zaproponowany przez nich, dlatego plan spotkania zawsze ma charakter nieobligatoryjny. Kolejnym elementem jest gra wybrana przez uczniów w drodze negocjacji. Dobre są tu gry planszowe, zwłaszcza te, które nie są oparte na rywalizacji, na przykład gry kooperacyjne. Celem tej aktywności jest nauczenie miłego spędzania czasu.