Ćwiczenia rozumienia ironii, ironia a TU
W ćwiczeniach rozwijających teorię umysłu należy uwzględnić ćwiczenia rozumienia wypowiedzi ironicznych. Moi uczniowie rozumieją ironię (a nawet jej używają), gdy są w przewidywalnym środowisku, mają jednak trudność ze zrozumieniem intencji komunikacyjnej rówieśnika w spontanicznej sytuacji. W związku z tym często stają się obiektem żartów. Test TOM proponuje takie ćwiczenie:
Mama i tata są na przyjęciu urodzinowym. Znają tylko kilka osób i myślą, że muzyka jest za głośna. Tata mówi: "Być tu to czysta przyjemność".
Co tata miał na myśli? (mówił ironicznie)
Dlaczego tak powiedział?
Zosia nie lubi szpinaku. Dziś na obiad jest szpinak. Zosia mówi "O moje ulubione danie"
Dlaczego Zosia tak powiedziała? (zaczerpnięte z pracy doktorskiej Natalii Banasik "Rozwój wnioskownia społecznego u dzieci. Rozumienie ironii werbalnej a teoria umysłu", dostęp z dnia 30.03.2020)
Michał i Piotrek jeżdżą rowerami na podwórku. Piotrek wjeżdza w błoto i jest cały brudny. Michał mówi: "Ale jesteś czysty".
Dlaczego Michał tak powiedział?
Przykład ironii krytycznej (łatwiejszej do zrozumienia):
Mama zrobiła synowi kanapkę, ale on upuścił ją na podłogę. Mama powiedziała: "Wow, brawo".
Co mama miała na myśli?