Umiejętności społeczne jako element tzw....
Umiejętności społeczne to zbiór wielu różnych umiejętności wykorzystywanych w kontaktach z innymi. Wiemy już, że należy tu umiejętność wczuwania się w przeżycia innych osób (teoria umysłu). Umiejętności społeczne są wliczane w skład tzw. kompetencji miękkich, kluczowych na rynku pracy. Młodzież z autyzmem często ma konkrente plany zawodowe, ma też bardzo często konkrente umiejętności potrzebne na danym stanowisku pracy (tzw. kompetencje twarde, na przykład umie programować). Jednak brakuje im kompetencji miękkich (braktuje ich też bardzo wielu uczniom bez ASD). Trening Umiejętności Społecznych traktuję więc jako wkład w lepszą przyszłość młodzieży z autyzmem.
Jakie umiejętności powinny być rozwijane u osób z ASD w ramach TUS:
elastyczność, akceptowanie zmian, dostosowywanie się do aktualnej sytuacji,
adekwatne reagowanie na bieżącą sytuację społeczną,
radzenie sobie z krytyką,
negocjowanie, bronienie własnego zdania,
mówienie o swoich doświadczeniach, uczuciach, przeżyciach,
rozmawianie o swoich zaintresowaniach, ale przede wszystkim rozmawianie na ogólne tematy, z osobami, z którymi należy w danej sytuacji porozmawiać ,
rozpoznawanie sytuacji wymagającej interakcji,
używanie stosownego do sytuacji stylu mówienia,
dostosowywanie się do niewerbalnej komunikacji rozmówcy,
rozmawianie od początku do końca (umiejętność rozpoczęcia, poprowadzenia i zakończenia rozmowy), itp.
W pierwszych miesiącach zajęć najważniejszym celem jest dla mnie nauczenie czerpania radości z kontaktu z grupą.
Dodaj komentarz