• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Trening Umiejętności Społecznych, rewalidacja osób z autyzmem

Dzielę się wiedzą na temat sposobów wspomagania i rewalidacji młodzieży z autyzmem. dr Elżbieta Fert-Cichecka - językoznawca, logopeda, nauczyciel wspomagający, nauczyciel rewalidacji osób z ASD

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Rewalidacja młodzieży z z.Aspergera

Propozycje zdalnej rewalidacji

 

Młodzieży z zespołem Aspergera przysługują zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczne uczniów. W jaki sposób rozwijać te umiejętności u młodzieży? Uważam, że jedynym wartościowym sposobem jest rozmowa. Umiejętności społeczne rozwijają się w interakcji z innymi. Interakcja z kartą pracy może być jedynie elementem dodatkowym. O czym rozmawiać z uczniami na zajęciach rewalidacyjnych?

Najważnejsze jest nawiązanie satysfakcjonującej relacji i zaufania.

Trzeba wzmacniać gotowość do rozmowy, do dzielenia się swoimi doświadczeniami.

Udzielać wsparcia w sytuacjach stresowych.

Tłumaczyć zasady rządzące światem społecznym, np. musiałam wytłumaczyć uczniowi, że trzeba zachowywać odpowiedni dystans fizyczny oraz jaki niewerbalny przekaz płynie z braku odpowiedniego dystansu.

Rozwijać umiejętności dostosowywania komunikatów do odbiorcy - tu przyda się karta pracy, gdzie uczeń będzie dopasowywał wypowiedzi do stylu oficjalnego i potocznego, ale przede wszystkim robię to podczas rozmowy, gdy uczeń nie stosuje stylu stosownego do sytuacji ("powiedz to w sposób kulturalny").

Ważnym celem zajęć jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej i teorii umysłu. W szkole średniej zazwyczaj uczniowie potrafią rozróżnić twarze osób smutnych, wesołych. Skupiam się na tym, żeby nazywali swoje uczucia w różnych sytuacjach, żeby nazywali uczucia innych, żeby mówili o różnych możliwych intencjach ludzi ("jak myślisz, dlaczego on tak się zachował", "co mógł myśleć"). Teoria umysłu to umiejętność "wczuwania się" w przeżycia i uczucia innych osób. W młodszych klasach sprawdza się podręcznik Simona Baron-Cohena, Patricii Howlin i Julie Hadwin "Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu".

19 marca 2020   Dodaj komentarz
rewalidacja   młodzież   zespół Aspergera  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Ellafc | Blogi