TUS dla młodzieży z ASD
W rewalidacji osób z autyzmem ważne jest tłumaczenie zasad społecznych nawet tych podstawowych. Jest to trudne dla nauczyciela, który często zakłada, że uczniowie rozumieją podstawowe zasady społeczne. Należy opisywać i uzasadniać społeczne aktywności. Warto też podkreślać, że liczba reguł jest ograniczona. Jeżeli zostaniemy spytani o ich rozumowe wyjaśnienie, musimy odpowiedzieć tak, by podkreślić wartość stosowania reguł dla samego ucznia (np. Jeśli pożyczysz koledze drobną kwotę na bułkę, będziesz mógł oczekiwać, że on też ci kiedyś pożyczy). W pracy z grupą młodzieży ważniejsza niż odgrywanie ról jest element poznawczy (dlaczego ludzie tak się zachowują). Grupę prosi się o analizę i przemyślenie społecznych kontaktów po to, by wypracować strategie radzenia sobie w tej sytuacji. Metody powinny koncentrować się na rozpoznawaniu sygnałów, rozpracowaniu oczekiwań rówieśników oraz emocjach swoich i innych ludzi w danym kontekście (Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera, s. 31).