Czytanie w umyśle - teoria
Podręcznik Barona-Cohena powstał z myślą o terapii osób autystycznych. Jego celem jest rozwijanie myślenia o stanach umysłowych innych ludzi. Zaletą podręcznika jest to, że autorzy podzielili umiejętność czytania umysłu na elementy składowe. Teoria umysłu nie składa się tylko z wiedzy o tym, że ludzie mogą mieć fałszywe przekonania (Dziewczynka myśli, że zabawka jest tam, gdzie ją schowała, bo nie wie, że brat ją przełożył). Na teorię umysłu składają się także: współdzielenie uwagi, rozumienie emocji innych ludzi, identyfikowanie emocji mających swoje źródło w sytuacjach, pragnieniach i przekonaniach, zabawa w udawanie, zdolność do wydawania sądów na temat przekonań, intencji i wiedzy innych osób. Autorzy podręcznika "Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu" podzielili naukę teorii umysłu na poszczególne kroki:
wizualne przyjmowanie perspektywy
pojęciowe przyjmowanie perspektywy (ludzie mogą widzieć różne rzeczy i mieć różne przekonania na ten sam temat)
rozumienie zasady "widzieć znaczy wiedzieć
rozumienie prawdziwych przekonań
rozumienie fałszywych przekonań
rozumienie przekonań drugiego rzędu (rozumienie, że jedna osoba może myśleć o tym, o czym myśli druga osoba).